Helsesportsuka i Tana

Publisert av Tom Thoresen den 20.03.23. Oppdatert 26.03.23.

Lions Club Tana Nesseby ønsker igjen personer med nedsatt funksjonsevne velkommen til Helsesportsuka i Tana (HSU i Tana). Årets leir starter 6. august med hjemreise 12. august. Søknadsfrist er 15. mai.

Lions Club Tana-Nesseby arrangerer en hel uke med aktiviteter for personer med funksjonsnedsettelse fra hele landet i uke 32 hvert år.

Lions Norges Riksmøte vedtok i 1998 at HSU skal være en riksaktivitet i Lions. Det betyr at Lionsklubber i hele Norge bidrar til driften av arrangementet. I dag er HSU en av Lions Norges leire. Alle som jobber for HSU er frivillige.

HSU mottar ca. 55 gjester, både deltakere (min 30) og ledsagere. Oppholdet er gratis, og deltagere bør/kan søke om støtte til reisen fra lokale Lionsklubber. Klubbene oppfordres i tillegg til å finne deltakere i eget lokalmiljø.

De første dagene tilbringes i Tana, og deretter reiser alle til det flotte anlegget som klubben har anlagt på fjellet. Stedet ved Harrevann er tilrettelagt for bevegelseshemmede og har sanitærbygg, badestamp, grillstue, sauna, brygge, kanoer mm. På kveldene samles vi rundt bålet.

Det sosiale er i fokus – her er noen av aktivitetene man kan være med på:

• Padling med kano og kajakk
  • Boccia
  • Skyting med pil og bue
  • Skyting med luftgevær eller minitaryrgevær
  • Tandemsykling
  • Kjøring med hundespann
  • Fjelltur med teltovernatting
  • Fiske
  • Hesteridning
  • Kjøring med hest og vogn
  • Hesteskokasting